Spørsmål og svar

Lurer du på noe? Se våre spørsmål og svar

Gjennom årenes løp har vi mottatt en del spørsmål. Noen av de mest stilte spørsmålene kan du få svar på her. Hvis du lurer på noe annet er det bare å spørre oss på telefon 35 06 16 00, eller sende en mail til informasjon@sommarland.no

Billetter og sesongkort

Vi anbefaler at du forhåndskjøper billetter på nett, slik at du er sikret inngang. Dette er fordi vi også i år vil ha kapasitetsbegrensning.
Sesongkortholdere trenger ikke å reservere plass.

Ja. MAXI-kort fra Tusenfryd fra 2021, er også gyldige hos oss til 15. juni 2022

Vi fortsett med kapasitetsbegrensning, for at du skal få en bedre opplevelse hos oss. I sesongene med Korona, opplevde vi at gjestene våre trivdes bedre med mindre køer, mer plass og roligere park. Dette velger vi å fortsette med, for at du skal få en best mulig dag hos oss.

Nei, det behøver du ikke. Du har fått billettene tilsendt på SMS (QR-kode) og epost(PDF). Dersom du bruker QR koden fra SMS vil denne ene koden være gyldig for alle billettene fra det aktuelle kjøpet, og er den mest effektive måten å komme inn hos oss på. Tips: Dersom det er lenge siden du bestilte billetter kan du søke etter “Sommarland” i søkefeltet i SMS innboksen din.

Vi selger billetter ved inngangen. Likevel anbefaler vi at du forhåndskjøper på nett før du kommer, slik at du er sikret inngang. Også vi år vil vi ha kapasitetsbegrensning, selv om nasjonale smitteverntiltak er opphevet.

Ja, 60 kroner per bil. Vi har bomfri parkering fra Parkly i parken vår. Kjøretøy registreres på vei inn og på vei ut. Betaling kan gjøres i appen eller på nettsiden til Parkly, i appen EasyPark eller ved faktura. Merk at dersom du ønsker å benytte deg av faktura, vil du få et fakturagebyr. Det er også mulig å betale for parkering i Gjesteservice med bank/kontant.
NYTT I 2022: Du kan kjøpe parkeringskort for hele sesongen for kun 150 kroner! Kjøp parkeringskort her: https://www.parkly.no/kundeservice/parkeringsplasser/bo-sommarland

Hos oss er det kun mulig å avbestille eller endre på kjøpte billetter innen 24 timer etter kjøpet ble gjennomført. Utover dette har vi ikke mulighet for å kansellere eller endre billetter.

Det er per i dag stor kapasitet i antall tilgjengelige billetter. Hvordan og når det kommer til å fylle seg opp nærmere sesong er vanskelig å spå. Fra tidligere år vet vi at mange ønsker å vente å se an været.

Hold deg oppdatert på hvordan billettsalget er her. Denne siden blir oppdatert jevnlig i løpet av sesongen, for å være helt sikker på at det er flere ledige billetter må du se i vår nettbutikk her.

Dersom du har en rabattkode fra en av våre samarbeidspartnere, som for eksempel OBOS eller LO får du kun rabatt på 1 dagsbilletter. Du må derfor selv vurdere om du skal kjøpe flere dagsbilletter med rabatt eller en 2 dagersbillett med gyldighet to påfølgende dager.

Ja, alle som kommer til Bø Sommarland trenger en inngangsbillett og det differensieres kun på høyde og ikke på hva man gjør i parken.

Hos oss kan du kjøpe en 2dagers billett som er gyldig to påfølgende dager.

Dersom du ikke har kjøpt en todagersbillett på forhånd kan du velge å kjøpe en ny dag i billettluken før du reiser for dagen. Denne billetten gir deg mulighet til å reservere et nytt besøk hos oss på en dag vi har ledig kapasitet. På grunn av antall gjester vi kan ha inne per dag vil vi ikke kunne garantere at du vil få mulighet til å bruke denne billetten den/de neste påfølgende dager etter ditt besøk.

Hvis du er gravid kan du får samme pris som seniorbillett. Hvis det ikke er synlig at du er gravid må du ha med deg helsekort fra lege. Les mer om våre tilrettelegginger her.

Nei, det trenger du ikke. Vi holder av nok plasser til deg, slik at du er sikret inngang.

Med Platinum sesongkort får du ta med venner for kr 99,- i hverdager i juni og august, og du får ta med inntil 4 venner totalt for kr 219,- per stykk i juli. Send en mail til informasjon@sommarland.no og få tilsendt dine egne rabattkoder som kan brukes i vår nettbutikk.

Du vil da få tilsendt unike koder som hver gjelder for en billett.

Med Platinum sesongkort får du 50% rabatt på leie av VIP-Cabana og Luksussolseng. Bruk kodene under i vår nettbutikk når du bestiller.

  • VIP Cabana: PlatinumCabana
  • VIP Luksussolseng: PlatinumSolseng

Når du har Platinum sesongkort får du gratis inngang hos Tusenfryd. Utover dette har du ingen flere sesongkortfordeler når du besøker Tusenfryd.

Dersom du har MAXI sesongkort fra Tusenfryd har du gratis inngang i Bø Sommarland. Utover dette er det ingen flere sesongkortfordeler du har når du besøker parken vår.

I parken

Hos oss har  vi et generelt røykeforbud. Og vi setter stor pris på at du viser hensyn til andre gjester ved å benytte de 5 oppmerkede røykesonene vi har tilrettelagt for. Disse befinner seg ved inngangen, bak hovedscenen, ved Sentrifuga, i Leikeland bak Leikelandmanesjen og bak Tryll. Resten av parken er røykfri. Dette omfatter også alle typer dampsigaretter. Vi ber alle besøkende om å benytte seg av askebegrene på oppsatte plasser til sneiper og å kaste brukt snus i søppeldunkene.

Vi leier ikke ut badetøy, men du kan få kjøpt både badetøy og håndklær i Solkiosken ved Bøverstranda.

Ja, det kan du. Du finner våtdrakter i Sommarbutikken ved inngangen. Våtdrakter koster kr 699,- hvor kr 400,- av disse er et depositum som du får tilbake når du leverer våtdrakten. Du kan også kjøpe våtdrakter hos oss.

Ja, på utsalgsstedene er grensen på 500 kroner, mens i billettlukene kan du få ut 1000 kroner.

Ja, såklart! Du kan ta med deg det du ønsker av mat og drikke. Vi har flere grøntområder hvor det er muligheter for piknik i rolige omgivelser. Merk at det ikke er tillatt å grille i parken. Dette inkluderer alle typer griller, som kull, gass og elektriske.

Traller finnes like innenfor inngangen til parken. Disse koster ikke noe, annet enn at vi forventer at du setter trallen tilbake på plass etter lån.

Hunder er velkommen til oss, men må holdes i bånd og borte fra basseng. Gratis hundeposer fås ved vårt Informasjonskontor like ved inngangen. Vi har også ti hundebur man kan låne gratis. Dette er store utendørs bur med tak. Buret låses, og du får nøkkelen. Har du en mindre hund anbefaler vi å ta med et reisebur hunden kan ligge i inne i det store buret, et kjent pledd å ligge på e.l. Hundeburene finner du ved Informasjonen. Vær oppmerksom på at det er et begrenset antall plasser, det kan være lurt å forhåndsbestille ved å sende en e-post til informasjon@sommarland.no. Førstemann til mølla-prinsippet gjelder her, for både forhåndsbooking eller om man ønsker å booke direkte i parken.

Ja, vi har oppbevaringsskap ved Bøverstranda og i Vannland, nøkler kan leies i Solkiosken eller i Baderingen. Merk at det er begrenset kapasitet på disse.

Universell utforming

Vi har både toaletter og garderober som er tilrettelagt for deg med nedsatt funksjonsevne. På HC WC Flow Rider har vi tilgjengelig hev/senk stellebenk for voksne, samt dusj og toalett. Hev/senk stellebenk er også tilgjengelig i Sanitetsbua. Dusjstol er tilgengelig på HC Bøverstranda både i dame og herregarderoben. HC Toalett er tilgjengelig i alle områder i parken. Les mer om våre tilrettelegginger her.

Vi har flere rullestoler til leie som kan brukes ved besøk i parken. I Gjesteservice finner du to rullestoler til utleie. Disse kan brukes i parken, men er ikke egnet for å trille ned i bassengene. Parken disponerer også en rullestol som kan brukes i vann. Les mer om våre tilrettelegginger her.

Det er godt asfaltert gangvei i hele parken. Les mer om våre tilrettelegginger her.

Vi har flere parkeringsplasser som er reservert for deg med nedsatt funksjonsevne. Parkeringsplassene er oppmerket og befinner seg på parkeringsplassen like utenfor hovedinngangen. Vi ber om at parkeringstillatelsen for forflytningshemmede ligger synlig i vinduet. Parkeringen koster 60 kr. per dag, les mer om parkering og betaling her.

Parken tilbyr et bred utvalg av ulike retter. Det finnes mange alternativer spredt over parkens utsalgssteder for å imøtekomme alle slags matintoleranser, allergier og ønsker. Du finner matmerking i alle salgspunkter. Spør personalet om vi har mulighet å tilpasse din favorittrett dersom det er ønskelig. Har du matønsker og/eller andre spørsmål om menyen, spør direkte i salgspunktet. Les mer om våre tilrettelegginger her.

Sikkerhet i parken

På grunn av sikkerhet gjelder det ulike krav og restriksjoner per attraksjon, herunder for eksempel på stilling, type båt, vekt og høyde. Restriksjoner på vekt og høyde kan være som et minimumskrav eller en maksimumsgrense. Disse reglene er til for ditt eget beste, og vi ber dere om å følge badevaktenes instrukser og overholde informasjon som står på skiltene til hver enkelt attraksjon og sklie. Vi anbefaler alle å sette seg inn i reglene som gjelder før hver attraksjon.

Nei, vi er svært nøye med sikkerheten her i Bø Sommarland, og det er for ditt barns skyld vi har innført høydebegrensninger. Er man over 120 cm kan man likevel ta alle “tomanns”-skliene i følge med en over 140 cm. Hver sklie har sine egne begrensninger, disse kan dere lese allerede før besøket her, og står også tilgjengelig ved hver sklie. I tillegg er det flere oversikter i parken. Sikkerhetskravene til hver sklie stiller krav til høyde, vekt og alder. Alle krav må oppfylles for å få ta sklien. Våre badevakter kontrollerer dette med høydemålere, vekt og ved å spørre om alder.

Det er lurt å på forhånd avtale et møtested slik at både barn og voksne vet hvor de skal lete først. Hvis dere allikevel kommer bort fra hverandre kan dere ta kontakt med en medarbeider som vil hjelpe dere videre. Vi setter pris på at barna også lærer at de i gule, røde eller blå t-skjorter med Bøver’n på gjerne vil hjelpe dem dersom de trenger hjelp til å finne tilbake til sin voksen. En medarbeider vil kunne ta kontakt med Gjesteservice som ved behov kan bruke høyttaleranlegget til å gi en beskjed. Små barn vil bli tatt vare på av våre ansatte inntil det er gjenopprettet kontakt med foresatte.

På grunn av gjestenes sikkerhet tillater vi ikke å benytte seg av hverken rulleskøyter, skateboard eller sparkesykkel i parken. Har du brukt dette som transportmiddel hit, passer vi på det for deg i Informasjonen helt til du skal reise igjen. Unntaket er er bruk av hjelpemidler grunnet medisinske årsaker. Vi hjelper gjerne med transport rundt omkring i parken ved behov. Henvend deg til Gjesteservice.

Ved lyn og tordenvær blir attraksjonene og bassengområdene stengt i kortere perioder av sikkerhetsmessige årsaker. Det er svært sjelden dette skjer, men i slike tilfeller regnes dette som uforutsette hendinger, kalt force majeur, og billetter refunderes ikke av forhold som dekkes under dette. Parken kan stenge deler eller helt, på kort varsel, ved dårlig vær etter parkens vurdering. Egne rettigheter for besøkende gjelder her. Henvend deg i gjesteservice for å få vite mer om dette skulle skje.

Hos oss kan du ha med deg kamera (actionkamera, gopro) som er kroppsfestet med passende kamerasele på brystet, i de skliene der du sitter i en ring eller i en båt. Dette inkluderer sklier som for eksempel Mot i Brøstet, Halfpipe og Trippeltrakta. På grunn av din egen sikkerhet skal kameraet være godt festet til kroppen. Det er ikke lov å holde kameraet selv, bruke selfiestang eller andre lignende hjelpemidler.

Utover disse skliene er det ikke lov til å filme. Dette er både på grunn av sikkerhetsmessige årsaker og hensyn til andre gjesters personvern. Dette gjelder også i våre bassenger.

Barn under 14 år kan kun besøke parken i følge med en voksen

Ja, det gjør dem. Vi holder øvelser innenfor åpningstiden jevnlig i løpet av sesongen. Under en øvelse er det flere ansatte i området som har på seg gul refleksvest som det står “øvelse” på.  Dette er for at du som gjest skal være informert. Vi har også med oss en av våre saniteter fra Røde Kors under øvelsene. Disse kan du også kjenne igjen med refleksvest. Vi bruker enten dukker eller mennesker som markører. Som regel er det en badevakt som er markør.

Vi holder øvelser for at badevaktene våre skal lære og være sikker på rutiner dersom ulike hendelser skal oppstå. Vi er nødt til å holde øvelsene i åpningstiden da det er kun da sklier og basseng er operative.

Etter besøket

Vi tar vare på det vi finner. Ta kontakt med Informasjonen på 35 06 16 00 eller informasjon@sommarland.no og vi vil prøve å hjelpe deg. For mer informasjon se her.

Tilbakemeldinger tas i mot med åpne armer hos oss. Du kan enten sende mail til informasjon@sommarland.no eller så kan du publisere et innlegg på Facebook, TripAdvisor eller på Google-Anmeldelser.

Close