Kjøp billetter nå - alltid billigst på nett
Sjekk ledige billetter her
Hva ser du etter?
En klassetur er en unik mulighet til å skape samhold, utforske nye steder og kombinere læring med spennende opplevelser. Enten dere ønsker adrenalinfylte attraksjoner, naturopplevelser, historiske utflukter eller interaktive vitenskapsaktiviteter, finnes det noe for enhver klasse i Norge. Her får du nyttige tips til planlegging samt 14 inspirerende ideer til klasseturer som passer til ulike aldersgrupper og interesser.
Like utenfor sjarmerende Bø i Telemark ligger Norges største vannpark, Bø Sommarland, fylt med morsomme vannattraksjoner for alle aldersgrupper. Alle over ti år kan utfordre seg i attraksjoner som parkens mest populære, Mot i brøstet, og Sommarlandelva, mens yngre barn også har en rekke alternativer, som plaskelandet Kånns Tiki, Vannføyka og HiwiHuhu.
Om dere er ute etter ideer til klassetur med ungdommer, er en dag i attraksjonsområdet Vannland alfa omega. Også barn i barneskolealder vil kunne ha en fantastisk klassetur til Bø Sommarland, fylt med fart og moro i alderstilpasset vannlek. Det er mulig å bestille rabattert lunsjmeny for skoleklasser i parken, men det finnes også mange steder man kan sitte med medbrakt lunsj om dere foretrekker det.
Frister det med en tur til Bø Sommarland? Les mer om praktisk informasjon som priser, adkomst og hvor mange voksne ledere som trengs samt som kommer inn gratis nå!
Bestill billetter til Bø Sommarland nå!
Mellom Gudbrandsdalen og Østerdalen ligger nasjonalromantiske Rondane nasjonalpark, et av landets mest besøkte områder for korte og lange fotturer. Med utgangspunkt i en DNT-hytte kan dere oppleve det mektige fjellområdet sammen, og kanskje til og med dekke noen læringsmål for de eldste (hva med en analyse av Aasmund Olavsson Vinjes «Ved rondane» eller Harald Sohlbergs nyromantiske landskapsmaleri, «Vinternatt i Rondane»?) God tur!
Som en av Norges mest besøkte naturattraksjoner markerer Geirangerfjorden seg på kartet blant ideer til klassetur som innlemmer ekstraordinære naturopplevelser. Med utgangspunkt i sjarmerende Geiranger kan dere leie kajakker og få nærkontakt med fjorden sammen. Opplev gjerne også utsikten fra Dalsnibba eller besøk den fraflyttede gården Skageflå for et historisk innblikk i norsk fjordkultur og gårdsdrift.
Ute på Bygdøy i Oslo ligger Vikingtidsmuseet, Norsk folkemuseum, Norsk maritimt museum, FRAM og Kon-Tiki-muséet – en samling av kunnskap som man ikke skal kimse av. Her kan det være mulig å dele opp elevgruppen etter interesser om det er nok voksne, eller så kan dere ta en avstemming.
Besøk lekne og livlige Maihaugen i Lillehammer, et kulturhistorisk museumssenter for barn i alle aldre. Eldre ungdommer kan kanskje også ha interesse av å besøke Sigrid Undsets Bjerkebek, tett på sentrum, eller Bjørnstjerne Bjørnsons hjem, Aulestad, en kort kjøretur ut av Lillehammer.
Ta med elevene på en interaktiv innføring i vikingtida i vakre Vestvågøy. Foruten vikingmuséet finner du et hav av interessante opplevelser å velge mellom i Lofoten, fra fotturer med enestående utsikt til aktiviteter langs sandstrendene eller ute til havs. Lofoten er en av mange flotte ideer til en klassetur i Nord-Norge,.
Norsk teknisk museum ligger ved Maridalsvannet i Oslo og byr på over hundre interaktive installasjoner og omtrent 25 utstillinger innen teknologi, medisin vitenskap og industri. For barn på barnetrinnet kan Planetariet være en helt spesiell opplevelse, men det finnes også alderstilpasset opplegg helt opp til videregående.
Hva med en klassetur til Trondheim? Ta med klassen til Vitensenteret i sentrum, hvor det er morsomme aktiviteter og installasjoner til enhver aldersgruppe. I Den massive kula bak Vitensenteret er Planetariet, hvor en 360-graders digital kino byr på reiser til verdensrommet og andre spennende destinasjoner med mye potensial for læring.
Har klassen lyst til å finne på noe helt unikt sammen? La deg inspirere av dette utvalget av ideer til en unik klassetur, om det så er kun for noen timer, en dag eller del av en lengre tur.
En dagstur til en økologisk gård i nærområdet kan gi elevene mye kunnskap og gode samtaler om hvordan ting henger sammen: For hva er forskjellen på økologisk og ordinær gårdsdrift, og hva slags merarbeid innebærer det? Hvilke årsaker kan en gård ha for å velge økologisk drift? Ta kontakt med en lokal gård og spør om ungene kan få ta del i gårdsarbeidet for en dag, og vær sikker på at elevene sitter igjen med en sunn opplevelse og et stykke ærlig arbeid i fellesskap.
Planlegger du en klassetur for en kreativ gjeng? Undersøk mulighetene for å delta på en kreativ utflukt til en kunstner som kan ha kreativ workshop eller andre som organiserer aktiviteter innen f.eks. maling eller keramikk – eller utøvende kunst som dans eller musikk. Å lære noe nytt eller utforske egne grenser sammen kan være en spennende aktivitet for deg som trenger ideer til en kortere klassetur.
Ta med klassen på en kortreist klassetur på en strand i nærheten, og fyll dagen med grilling, strandlek og bading. Kun fantasien setter grenser – her er det mulig å lage konkurranser, skattejakt, rebusløp og mange andre aktiviteter som engasjerer og skaper samhold.
Om budsjettet tillater tur til høyfjellet, er det mange skidestinasjoner å velge mellom i Norge. Ellers er en lokal dagstur eller overnatting på en hytte i nærheten et sikkerstikk – man trenger ikke reise langt for å finne gode ideer til en klassetur. Med bål, aking og kortspill om kvelden er mye i boks.
Blant gode, lokale ideer til klassetur om høsten er høstfest en strålende idé. Lei nærmeste hall eller aktuelle lokale og dekk på til langbord fylt med høstmat og bordaktiviteter. Kanskje kan dere ha disco på kvelden?
Følg relevante læringsmål eller kjør på med kjendisquiz – dere kjenner klassen best! En natursti er en fin måte å gå en tur i en gruppe og oppleve naturen, mens elevene får spørsmål om tretyper, spor eller blader – ja, eller kjendiser og populærkultur. Avslutt i fellesskap med bål eller noe annet gøy.
En klassetur er vanligvis først og fremst veldig gøy, men det har også et stort potensial for å bidra til alderstilpasset læring. Både før, under og etter klasseturen kan elevene være med og sette sitt preg på turen gjennom forberedelse, læringsaktiviteter og presentasjoner. Kanskje kan de også bidra med egne ideer til klassetur?
Dere kan la elevene delta i forberedelsene ved f.eks. å undersøke hvilke assosiasjoner og forventninger de har til en klassetur. Avhengig av aldersgruppen kan de kanskje også stemme over destinasjon og aktiviteter samt samle inn penger gjennom å selge produkter eller tjenester – som å vaske biler, ha elevkafé eller lignende. I research-fasen av større klasseturer kan de også få i oppgave å presentere visse aspekter ved destinasjonen eller aktiviteten, og på den måten starte læringsprosessen lenge før turen starter. Slik kan elevene også lære av hverandre.
Engasjer elevene under utflukten eller klasseturen ved å legge inn elementer av læring under selve turen. Ved å gjøre dette på transportetapper eller fra A til B i en by kan dere også gjøre litt kjedelige deler av turen til noe gøy og spennende. Med et rebusløp må elevene løse gåter for å finne frem til neste post eller sted, mens en skattejakt innebærer at de skal finne noe. Dette kan for eksempel være nyttige ting de trenger i en aktivitet, eller noe som forteller noe om hva neste aktivitet er (om dette er en overraskelse).
Etter klasseturen kan det gjøres avtale med lærere i visse fag at elevene skal lage presentasjoner basert på erfaringene de har gjort seg. Alternativt kan dere ha en quiz, bildefremvisning eller lignende i etterkant.
Det kan være mange store fordeler med en klassetur – ikke minst at elevene får tid til å bare være sammen over lengre tid. Dette kan fremme samhold og trygghet, som er naturlige byggeklosser for all læring. Det kan også være god øving innen visse sosiale ferdigheter, som samarbeid og generell kommunikasjon mellom elevene.
En åpenbar fordel med klasseturer er at man kan kombinere læring med helt andre mål, som samhold og simpelthen å ha det gøy sammen. Den pedagogiske verdien i et museum elevene ellers ikke hadde besøkt, eller en aktivitet de ellers ikke hadde blitt eksponert for, kan i seg selv være stor – det faktiske innholdet er et ekstra gode.
Med en natur-, kultur- eller historiefokusert klassetur kan elevene øke forståelsen av Norges rike historie og geografi. Med en klassetur i regi av skolen er det helt naturlig å legge opp turen etter relevante læringsmål, men også klasseturer som arrangeres av foreldre eller elevene selv kan med fordel inkludere et større eller mindre element av dette, om det så er på vei til et sted eller som en ren læringsaktivitet.
Når du planlegger klassetur, er det mange hensyn å ta. Du har kanskje allerede en lang liste med ideer til klassetur fra elevene selv – eller kanskje representerer du en gruppe med ulike aldre. Med god planlegging kan dere ende opp med en klassetur elevene snakker om mange tiår fra nå!
Å sørge for alderstilpasset aktivitet er alfa omega når det kommer til å planlegge klassetur. Det er nemlig verken trivsel eller læring i en aktivitet som egner seg bedre for en annen aldersgruppe. Er du usikker, kan du alltid ta kontakt med aktøren om aldersgruppen egner seg eller om det kan gjøres tilpasninger.
Om du organiserer en klassetur utenfor skolens regi, bør du sjekke med skolen om de har retningslinjer for sikkerhet og tilsyn dere kan ta utgangspunkt i – dette kan handle om antall barn per voksen og rent formelle aspekter ved organisering av klassetur utenfor skolens regi.
Gratisprinsippet i skolen står sterkt. Turer som ikke er en del av opplæringen, omfattes ikke av gratisprinsippet, men det er likevel et fint prinsipp å sikre at hele klassen kan delta. Dette kan dere jobbe aktivt for, ved å samle inn penger eller at elevene selv selger produkter eller tjenester for å dekke utgiftene og dermed ikke pålegge foreldre en utgift til klassetur eller bidra til at noen ikke kan delta.
Lag et budsjett – gjerne med elevene – og la det inngå som en slags læringsaktivitet å se på inntekter og utgifter i forbindelse med en hyggelig klassetur. Dette kan også være en fin aktivitet hvis elevene kommer med ideer til klassetur, og dere må sette ønsker opp mot utgifter.
Det er fint å involvere elevene i planleggingen av en klassetur, uavhengig av alder – slik skapes det eierskap og motivasjon til turen. Eldre barn og ungdommer har sannsynligvis mange ideer til klassetur selv, men kan også ha behov for veiledning – spesielt når det kommer til det økonomiske.
Det er alltid en god idé å ha åpen og effektiv kommunikasjon med foreldregruppa slik at alle får komme med sine tanker om klasseturen. Slik kan dere også ha dialog det organisatoriske knyttet til finansiering og deltakende voksne med ansvar under turen.
Gi klassen en dag de sent vil glemme med en klassetur til Bø Sommarland.